Sammen-psykologenes råd for å takle hverdagen bedre

Dagens situasjon er krevende for mange av studentene våre. Den sosiale omgangen er mindre eller annerledes enn før, mange har det tøffere økonomisk og man må i stor grad gjennomføre oppsatte planer for semesteret på nye måter. Disse plutselige endringene påvirker den enkelte student ulikt, og våre psykologer har samlet en del råd som kan være nyttige for veldig mange.

  • Hold deg i aktivitet
    Gå turer, lag nye matretter, les bøker, ha en alternativ treningsøkt i stuen.   

  • Etabler rutiner - lag en plan for dagen
    Struktur er veldig viktig når de de vanlige faste holdepunktene i hverdagen er fraværende. Ha rimelige målsettinger for hva du ønsker å få gjort i løpet av dagen, det tar tid å innarbeide nye rutiner.

  • Hold kontakten med dine medstudenter
    Bruk nettløsninger til å holde kontakten med de du vanligvis jobber og omgås mye sammen med. Del erfaringer om hvordan dere jobber, løser oppgaver og hva som er utfordrende. Dette kan hjelpe til å holde motivasjonen oppe og er en fin sosial arena. Avtal gjerne faste møtepunkter.

  • Ikke bruk for mye tid på korona-oppdateringer
    Dette kan trekke oppmerksomheten din bort fra dine planlagte gjøremål. Ha fokus på ting du kan gjøre noe med. Jobb aktivt med å ikke la deg påvirke av ting som ligger utenfor din kontroll. 

Psykologene i «Assistert selvhjelp» har laget et lite mestringsverktøy for deg som synes livet er i overkant utfordrende akkurat nå.


Våre rådgivere og psykologer er klare til å ta i mot timebestillinger om du har behov for det. Vi tilbyr for øyeblikket samtaler på telefon eller video, noe vi har fått gode tilbakemeldinger på fra de som benytter seg av tilbudet.