Søk bolig hos oss!

Ofte stilte spørsmål om søknadsprosessen.

Hvem kan søke?

Alle studenter ved en utdanningsinstitusjon tilknyttet Sammen, som har fylt 18 år kan søke om studentbolig. Andre studenter kan også søke, men vil ikke bli prioritert. Les mer i vårt tildelingsreglement.

Når er fristen for å søke studentbolig og når får jeg svar?

Du kan søke boliger gjennom hele året, men de som ønsker bolig fra høstsemesteret bør søke før 15. mai. Hovedtildelingen starter 16. mai. Har du søkt før dette vil mulighetene være større for å få det du ønsker deg. Ellers i året tildeles ledige boliger fortløpende. Du kan gjøre endringer i søknaden din helt frem til du eventuelt får tildelt en studentbolig.

Hvor søker jeg?

Du finner din studentbolig og søker her.

Dmå opprette en bruker i vår portal. Etterpå klikker du på “Søk” og deretter “Søk bolig” i nedtrekksmenyen øverst i skjermvinduet. Du vil da se et hvitt pluss(+)-tegn i en oransje boble nede til høyre i skjermvinduet ditt. Klikk på dette og du får nå mulighet til å registrere ønskene dine og til å sende inn din boligsøknad. 

Hvordan signerer jeg kontrakt og betaler depositum?

Dersom vi kan oppfylle ditt ønske om studentbolig, vil du få melding på e-post om dette. For å takke ja til tilbudet må du signere med BankID eller SMS, i henhold til svarfristen på kontrakten.  Husk at depositumet må være betalt innen samme frist som for å signere avtalen. Faktura for depositum finner du på Min side. Faktura blir tilgjengelig i portalen ca. et døgn etter at du har signert.

Hvor lenge kan jeg bo i boligen?

Du kan bo hos oss i opptil fem år, men må signere ny kontrakt hvert år.

Hva gjør jeg om jeg underskriver boligkontrakt men ikke kommer inn på studiet likevel? 

Du kan likevel søke og eventuelt kansellere kontrakten etter følgende regler (gjelder kun leieavtaler fra 1. august):

  • Dersom du gir beskjed får 23.  juli vil vi løse deg fra avtalen og returnere ditt depositum så fort som mulig.

  • Kansellerer du avtalen etter 23. juli vil det bli behandlet som en ordinær kansellering og du må forholde deg til vilkår for oppsigelse, jfr. leieavtalens § 2.

Melding om kansellering må sendes skriftlig til bolig.stord@sammen.no. Husk å oppgi kontonummeret ditt for tilbakebetaling av depositumet.

Jeg har behov for et tilrettelagt bomiljø. Hva gjør jeg? 

Dersom du har behov for et spesielt bomiljø¸ eller en tilrettelagt bosituasjon er det viktig at Sammen Bolig får beskjed om dette før søknadsfristen. Vennligst last opp dokumentasjon på dette på Min side (registrere henvendelse). Du kan også sende dokumentasjon på epost til bolig.stord@sammen.no.

Har dere studentboliger tilpasset funksjonshemmede? 

Vi tilbyr tilrettelagte studentboliger til funksjonshemmede. Husk å opplyse om dine behov i søknaden.

Jeg har barn. Har dere familieboliger? 

Dersom du har eller venter barn kan du søke om familiebolig. 

Er husdyr tillat?

Dyrehold er dessverre ikke tillatt i våre boliger. Unntak gjøres for førerhunder.

En del av vår kommunikasjon foregår via e-post. Det er derfor veldig viktig at du sjekker at e-post fra Sammen ikke havner i spam-mappen din. Dersom den gjør det er det viktig at du endrer innstillingene dine.