Hvordan skrive en god søknad

Målet med søknaden er å bringe deg videre til intervju!

Kartlegg arbeidsgiver og stillingen

  • Les utlysningsteksten nøye.
  • Finn mer informasjon om arbeidsgiver på nett, i media, på LinkedIn, osv. 
  • Tenk gjennom hva jobben innebærer og hvordan du selv kan fylle rollen

Kartlegg deg selv

  • Tre spørsmål som hjelper deg å finne ut hvordan du skal presentere deg for arbeidsgiver
    • Hvem er jeg? -dine personlige egenskaper
    • Hva kan jeg? - utdanning og annen erfaring
    • Hva vil jeg? - motivasjon 

En god søknad bør

  • Være skreddersydd og tilpasset jobben du søker
  • Få frem hvorfor du er motivert til å søke denne stillingen
  • Fremheve de delene av din kunnskap og kompetanse som er mest relevant for jobben
  • Vise med konkrete eksempler fra erfaringer og studier hvilke arbeidsoppgaver du kan utføre 
  • Være kort - maks en side
  • Være oversiktlig og lettlest - bruk avsnitt, ikke for lange setninger, ikke fremmedord og fagterminologi

Trenger du hjelp?

  • Bruk det daglige tilbudet vårt: Tilbakemelding CV og søknad. Last opp din CV og/eller søknad sammen med stillingsannonsen, få veiledning med gode tips og innspill fra en karriereveileder.
  • Du kan melde deg på Jobbsøkerkurs eller Skriveverksted: CV og søknad.
  • Bestill karriereveiledningstime hos en av karriereveilederne i Sammen karriere:)