Hvordan skrive en god søknad
Målet med søknaden er å bringe deg videre til intervju!
Kartlegg arbeidsgiver og stillingen
- Les utlysningsteksten nøye.
- Finn mer informasjon om arbeidsgiver på nett, i media, på LinkedIn, osv.
- Tenk gjennom hva jobben innebærer og hvordan du selv kan fylle rollen
Kartlegg deg selv
- Tre spørsmål som hjelper deg å finne ut hvordan du skal presentere deg for arbeidsgiver
- Hvem er jeg? -dine personlige egenskaper
- Hva kan jeg? - utdanning og annen erfaring
- Hva vil jeg? - motivasjon
En god søknad bør
- Være skreddersydd og tilpasset jobben du søker
- Fremheve de delene av din kunnskap og kompetanse som er mest relevant for jobben
- Vise med konkrete eksempler fra erfaringer og studier hvilke arbeidsoppgaver du kan utføre
- Være kort - maks en side
- Være oversiktlig og lettlest - bruk avsnitt, ikke for lange setninger, ikke fremmedord og fagterminologi
Trenger du hjelp?
- Send søknaden din sammen med stillingsannonsen til karriere@sammen.no, så får du tilbakemelding
- Du kan melde deg på Praktisk søknadskurs eller Jobbsøkerkurs