Ingeborgs eksamenstips

Nå er eksamensperioden her, og med det vil jeg gjerne dele mine beste eksamenstips.

Disse tipsene er hovedsakelig for å forberede seg best mulig mentalt til eksamen. Jeg vil ønske alle mine medstudenter overalt lykke til med eksamen! Vi er flinke.

Bruk dagen før til en kort repetisjon
De aller fleste av oss vil ikke klare å ta inn masse ny kunnskap dagen før eksamen, så dette er ikke tiden for å lære noe nytt. Bruk heller dagen til å repetere det du allerede kan.

Bestill vekking
Enhver student sitt verste mareritt er kanskje å forsove seg til eksamen (det er iallfall mitt), så spør familie, venner og romkamerater om de kan ringe og vekke deg/sjekke at du er våken. Det er en god sikkerhetsfølelse å kjenne på når du skal legge deg til å sove dagen før eksamen.

Gå en tur eller tren dagen før eksamen
Fysisk aktivitet er en super måte å roe ned stressnivået på. Det er også deilig å ha en time eller to, til å koble ut fra omverden.

Jeg pleier også å gå til eksamenslokalet, for å få litt frisk luft og bruke kroppen rett før jeg skal sitte i flere timer med intens eksamensskriving.

Ta med deg noe digg på eksamen
Det er veldig viktig å ha med seg nok mat til eksamen, og ikke minst noe digg. Hjernen krever mye næring når den jobber hardt, slik den gjør under eksamen. Så ta med deg sunn og næringsrik mat, som brødskiver, havregrøt, frukt eller grønnsaker. Og selvfølgelig noe digg. Det er godt å ha noe godteri, eller favorittdrikken som en belønning innimellom all skrivingen.

Gi litt mer faen
Til slutt er det viktig å minne seg på at det er bare eksamen, og alle har strøket en gang eller to. Det er ikke verdens undergang. Livet er mer enn bare skole.