Wifi - tips og triks

Hvis internett ikke funker, er det første du bør prøve å restarte ruteren. Eventuelt slette all historikk i nettleseren. Her finner du også gode tips hvis du ikke får opp brannkurset.

Telia-ruteren leverer trådløst over to frekvenser med ulike styrker og fordeler. Du kan velge mellom 5GHz og 2.4GHz båndet som begge sendes ut samtidig.

Fordel med 5GH:
Høyest mulig hastighet og minst interferens fra andre nettverk. Dersom din enhet ikke finner dette nettverket, støttes det mest sannsynlig ikke av enheten din forsøker å koble til.

Fordel med 2.4GHz:
Lengst rekkevidde og støttes av eldre enheter. Dersom du opplever ustabilitet bør du bytte til 5Ghz dersom dine enheter støtter dette.

Endre navn og passord på det trådløse nettverke:
Du kan lett endre navn og passord på det trådløse nettverket i din bolig. Sørg for at du er koblet til nettverket, åpne en nettleser (f.eks. Chrome eller Internet Explorer) besøk 192.168.0.1 i søkefeltet i nettleser.
Standard brukernavn og passord for innlogging på ruteren er:

Brukernavn: home
Passord: home
wifi login 2020.jpg

Trykk på WiFi Settings i hovedmenyen.

I WiFi Settings finner du oversikt over begge nettverkene.
Huk av «Random Password».
Velg ønsket navn og passord på nettverket.
Husk å endre i både 2.4G og 5G.

Trykk på «Save».

Nullstille ruteren
Ønsker du å nullstille ruteren er dette mulig. Dette kan være aktuelt dersom du ikke finner ditt trådløse nettverk eller hvis innstillinger du har valgt ikke fungerer som ønsket. På baksiden av ruteren til venstre for «Power» og «ON/OFF» finner du en reset-knapp.

Bruk noe tynt, f.eks. en binders, og trykk inn knappen i omtrent 10 sekunder til ruteren resterer seg. Vent mens ruteren starter opp på nytt (dette kan ta et par minutter).

Bruksanvisning til ruteren finner du her.  

Problemer med internett

Dersom du opplever problemer med din bredbåndslinje ber vi deg sjekke disse punktene.

  1. Sjekk at nettverkskabel er koblet i vegguttaket for internett og i ruteren. Kontroller at denne sitter godt fast i uttaket. Kontroller også at ruteren sitter godt i stikkontakten.
  2. Ruteren skal lyse. Dersom den lyser rødt eller ikke lyser i det hele tatt, forsøk å nullstille ruteren.
  3. Dersom du mistenker at noe er galt med din ruter kan du putte nettverkskabelen direkte inn i din PC. Dersom du fortsatt mangler internett ber vi deg kontakte Telia kundeservice.
  4. Hvis ruteren mangler når du flytter inn, eller denne er blitt ødelagt, kan du besøke Telia servicesenter i Kronstadparken for å få den erstattet (Fjøsangerveien 50B, 5059 Bergen). Du er selv ansvarlig for ruteren så lenge du bor i leiligheten.

Telia Kundeservice

Ved supportsaker kontaktes Telia Kundeservice på telefon: 924 05 050

Åpningstider:

  • Ukedager: 08:00 – 22:00
  • Lørdag: 11:00 – 19:00
  • Søndag: 12:00 – 20:00