FAQ Sammen studentboliger

Her har vi samlet en del av de vanligste spørsmålene vi får om studentboligene våre.

Søknadsprosess/kontrakt

Jeg har søkt om bolig, når får jeg svar, og hva er sjansen for å få bolig?
Vi starter tildelingen rett etter søknadsfristen har gått ut. Vi tildeler fortløpende gjennom hele sommeren etterhvert som folk kansellerer. Det er vanskelig å si noe om sjansen for å få bolig dessverre, men svar alltid på e-postene vi sender ut en gang i uken. Vi tildeler vi til de yngste studentene og etter søknadsdato. Det er aldri for sent å søke.

Jeg har meldt interesse på ledig bolig per e-post, får jeg det rommet jeg ønsker?
Hver mandag sender vi ut en mail til søkerlisten vår med oversikt over ledige boliger. Selv om du har svart på denne mailen, så er du dessverre ikke sikret bolig. Det er veldig mange som mottar denne mailen. Så du er ikke sikret bolig før du har fått og signert en kontrakt fra oss.

Er søknaden min registrert?
Hvis søknaden din står som aktiv på Min side så er den registrert hos oss. Du får dessverre ikke noe mailbekreftelse på mottatt søknad per i dag.

Kan jeg se hvilke boliger som er ledig?
Vi har dessverre ikke noen liste over hvilke boliger som er ledige akkurat nå, men vi sender mail til søkerlisten vår hver mandag der skriver hva vi har ledig per i dag og spør om du fortsatt er interessert i bolig. 

Jeg vet ikke om jeg kommer inn på studiet til høsten, kan jeg kansellere kontrakten?
Får du tildelt bolig hos oss og det viser seg at du ikke skal studere i Bergen likevel så holder det at du gir beskjed til oss på bolig@sammen.no med dokumentasjon fra samordna opptak innen 24. juli. Da får du depositumet ditt tilbake.

Må jeg betale inn nytt depositum på fornyet kontrakt?
Nei, så lenge du skal bo i samme bolig og ikke oppgraderer til noe større, så overføres depositumet til ny kontrakt. Så hvis du får en depositumsfaktura så kan du bare se bort fra denne.

Innflytting

Kan noen andre hente nøkler for meg?
Ja, men registrer en henvendelse fra Min side på forhånd, med navn på personen som henter nøkler, slik at vi vet at dette er i orden.

Leiligheten min er skitten eller det er noe galt med den
Skulle det være noe galt med boligen din når du flytter inn må dette meldes på skademelding til våre vaktmestre eller til renhold om det gjelder dette. Du registrerer en henvendelse fra Min side her. 

Utflytting

Kan Sammen ta utvask mot betaling/trekk i depositum?
Sammen tilbyr dessverre ikke utvask for studentene, det har vi ikke kapasitet til. Hvis noen ikke vasker etter seg ved utflytting vil vi leie inn et firma som vasker og fakturere personen for arbeidet.

Annet

Jeg har mistet nøkkelen min/glemt nøkkel hjemme – hva gjør jeg?
Ta kontakt med en av våre servicesentre eller send en henvendelse til vaktmester fra Min side.

Hva er forskjellen på kansellering og oppsigelse?
Du kan kansellere kontrakten kostnadsfritt og uten grunn innen 14 dager fra du signerte kontrakten. Dette er en angrefrist. Oppsigelse trer inn etter dette og da har du 3 måneders bindingstid fra kontraktstart, og 3 måneders oppsigelsestid, regnet fra den første i påfølgende måned, etter dette. 

Kan dere/jeg fjerne møbler fra rommet jeg har fått tildelt?
Sammen har dessverre ikke lagringsplass for disse møblene. Hvis du tar dem ut av din bolig må du oppbevare dem et trygt sted (på eget ansvar) og sette dem tilbake når du flytter ut.

Kan jeg bytte bolig?
I august tilbyr vi dessverre ikke bytte av bolig, men resten av året har du mulighet til det så lenge det er noe ledig. Les mer om bytte av bolig her.